Alla inlägg under januari 2014

Av Åsa - 28 januari 2014 18:23

...köttgryta a la Åsa med turkisk yoghurt, potatis och painriche med vitlöks smör. Satt fin fint som kvällsmat nu när kylan kryper in. Blir så kulen av vädret när det blir mildare ute. Kylan tycks smyga sig in på ett annat vis då. Okej ska väl inte klaga för jag flyger ju till varmare breddgrader i morgon. Ska bli kul å skönt att få lite miljö ombyte ett par dagar. Tur att ungarna fixar hund å hus. Dotra rattar oss till flyget.

Packning och allt är klart. Som vanligt har jag nog med mig alldeles åt helvete för mycket kläder. Fast det ryms minst det dubbla till i både min å gubbens resväska. Blir kanske lite shopping där nere....vem vet?!?

Gubben säger att han ska ha mig till å rida kamel....gaaaaaah! De är ju höööööga å ser vingligt ut så jag passar nog på den aktiviteten. Fniss....

Varit hos lillprinsen på förmiddagen, gosade å myste med momma å moffa vid tvn innan han somnade. Är ju så underbart med barnbarn. Pssssst....jag är mormor men inte en gammel gumma för det. Ingen pur ung snärta heller men alldeles lagom om jag får säga det själv. Jag är vad jag är när jag inte blev som jag skulle....

Av Åsa - 26 januari 2014 20:58

...att jag hunnit vila en stund efter jag kom hem från jobbet i morse. Kröp upp i soffan efter att ha laddat kaffe i perkulatorn. Dåsade till under två goa filtar, förmodligen var det gubbens trygga snarkningar från sovrummet som vaggade mig till söms. Rambo (vår goa pälsamöba) kröp ihop på mina fötter. Väger ju bara 45 kilo....varmt å gött blev det.

När gubben vaknat tog vi mys kaffe vid tvn. Följde med dotra å svärson till Ikea, lilleman var ju med oxå. Farbror Lasse var med som bär hjälp. De skulle ha grejor till tvättstugan de håller på att inreda. Momma fick roa lillen medans.

När jag kom hem käkade jag å grabbarna. Betalat räkningarna,börjat fundera på vad som behövs i klädväg när vi åker till Puerto Rico på Gran Canaria. Onsdag drar vi, jag och gubben. Kan behövas nu.....ladda om de väl utslitna batterierna. Tror att det blir bra. Ny upplevelse för mig. Har bara varit i olika storstäder förut. Typ Riga å Helsingfors.

Nu ska jagnglo på tvn en stund.

Av Åsa - 25 januari 2014 21:58

....ytterligare 150 bullar under gårdagen. Måste ha stora råttor hemma, möjligen är de tvåbenta. ...tre grabbar i ålder 18 å 22 hemma så bullarna går åt som smör i solsken.

Idag jobbar jag dygn för första gången på 7 veckor. Funka ju det oxå. Jag dygnar å gubben gör eftermiddag. ...stackars minstingen som fyller 18 år idag å föräldrarna är inte hemma. Näee så synd är det inte om honom för vi ska fira honom en annan dag. Han har fullt upp med sina polare på festligheter idag i alla fall.

I morgon måste jag fixa inköpslista å packlista inför inköp på måndag å utlandsresa på onsdag. Tjohoo!!! Grabbarna är hemma å.är hus å hundvakt. Tack för det. Hoppas yngsta ser till att komma upp på morgnarna när inte väckarklockan (läs mamsen) är hemma. De andra bekymmrar jag mig inte för.

Nu ska jag ta mig ett bloss å krypa till sängs. Klockan ringer före tuppen i morgon. Gaaaaah!!!

Av Åsa - 21 januari 2014 13:18

....ut å jobba i kväll då för första gången på nästan 7 veckor. Blir mycket att läsa igen sig på. Spännande å så vi se hur fossingen mår i morgon. Fast först så ska vi in till Gävle med grabben. Han ska till tandregleringen.

Har varit lite seg ett par dar, det är ömsom stopp i näsan för att nästa sekund rinna som ur en kran. Hatar när det fjantar på och inte blir nå riktig förkylning av det.

Ha en bra dag för det tänker jag ha!!!

Av Åsa - 15 januari 2014 23:01

2 1/2 dl mjöl
100 g smör
2 msk socker
1 1/2 dl farinsocker
1 dl sirap
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält smör
2 dubbeldaim

hacka i hop mjöl, socker, smör och äggula och arbeta i hop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda ca 10 mon, 150 C.

rör samman ägg, farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Vispa i smöret och häll smeten i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.

Hacka daimen och strö över kakan. Låt kallna. Servera med en klick vispad grädde frysta eller färska bär. En kula vaniljglass var inte helt fel det heller. Muuuuuums!!!! (obs, den kan se lite lustig och fläckig ut när den är färdig i ugnen men det lägger sig och med daimen på så syns det inte.)







Av Åsa - 15 januari 2014 19:23

...mätt å belåten efter vitlöks kyckling o ris. Smarrade till det med knäckpaj till efterrätt. Skitgod blev den.

Har haft lilleman å Malin på besök. Lillen tultar på för fullt. Så himla söt är ungen. Vi har dansat å busat. Moffan var lite trött så han somna på soffan. ..det gör ingwt för han behövde vila innan nattskiftet. Älskade gubben min.

Fixat med en krånglande mobil....gaaaaah. Händig som jag är så löste jag det problemet oxå.

Blev av med en bull påse när Dotra for hem..hennes sambo hämtade dem å ville ha en bull påse till. De fixk en igår oxå. Kul när de uppskattas.

Ha en fin kväll.å tjingeling.

Av Åsa - 14 januari 2014 18:43

...på många sätt och vis enligt de som känner mig. Idag kastade jag mig på att foga mosaiken vid spisen. Har gått och sneglat på den ett längre tag. Passade på att göra det när gubben for till jobbet. Hittade inte gummiskrapan som jag skulke ha till fogmassan så jag använde en slickepott i silikon och händerna. Gick alldeles utmärkt det. Fick hem nya köks fläkten på förmiddagen. Yngsta och äldsta grabben hjälptes åt att ta ner den gamla och montera upp den nya. Kul att de villl och kan hjälpa morsan. Lite gnissel och gnöl var det men de fixade det. Den gamla fläkten hade suttit där i typ 10 år och lät som ett gammalt tröskverk. Den nya låter knappt och har toppen belysning. Nöjd tjej nu jag.

Har hunnit med att övningsköra med grabbarna bus oxå. Roligt å köra på skogen och känna på vinterväg laget. Hade hjärtat i halsgropen både en och två gånger. Fast vi kom hembhelskinnade. Phu....

Nu blir det att vila fossingen en stund., läsa nya tidningen jag köpte idag. 101 pyssel....måste ju få lite inspiration. Gubben suckar bara han å säger att jag har sååååå mycket idéer och han får en massa jobb att genomföra dem. Fast vi är ett bra team....jag pekar och han jobbar. Fniss.....näe vi hjälps åt. Teamwork!!!

Vill ha nåt att pickla med..hmmm...undras om jag ska virka nåt på frihand. Njae..har lite idé torka just nu. Får bli en annan dag. Ha det bäst så här i början på veckan. Å känns det inge bra NU så kan det bara bli till det bättre. Kramen på er!!!!

Av Åsa - 13 januari 2014 23:20

....halkade igår när hon skulle till grannen och dricka kaffe. Resulterade i en bruten fotled och ambulans till akuten i Sollefteå. Operation med skruvar å plåtar i fossingen. Usch å tvi.....lider med henne. Mådde illa å hade ont när jag prata med henne idag. Skulle få gips i morgon å eventuellt få åka hem. Tur att hon har pappa där hemma...är ju "bara" 40 mil enkel resa för mig dit.

Idag har jag bakat bullar. Vaniljbullar å de blev riktigt mumsiga. Degen jäste över å ur bunken......såg lite roligt ut.

Nu är det bara 16 dagar kvar tills jag å gubben åker på en veckas semester. Grabbarna är hemma med hunden. Ska bli både skönt och spännande att få göra nå annat. Har ju aldrig varit till nå sol paradis förut jag. Har hållt mig till Helsingfors å Riga. Flyget gör mig inget för vi brukar flyga när vi åker Riga. Lite sol å värme...dock inte den värsta varianten. Typ 20 grader i skuggan är det dit vi ska. Alltså lagomt....

Lite bilder nedan. Bullar., deg, soffprojekt, virkade hjärtan.

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards