Alla inlägg under juli 2015

Av Åsa - 31 juli 2015 22:26

...med lök och bacon blev det till kvällsmat. Underbart gott! Satt som en krocket klubba på skenbenet i lilla magen det. Medan jag fixade maten var gubben ner till sin mor med lite rensade kantareller, hon var inte hemma så han ställde dem i kylen åt henne. Efter maten var vi förbi hos svärsonen och dotra men de behagade inte heller vara hemma. Då blev det en kaffe hos vännerna istället. Martin messade och tala om att de kommit upp till mormor och morfar. Skönt att de hör av sig så man vet att allt är ok.

Malin ringde och ville låna bärrens gallret, vi lånade Evas och for dit. De hade varit och storhandlat när vi var förbi tidigare. Hjälpte till att rensa blåbären och blev bjuden på paj. Gubben var såååå mätt efter maten så han skippade pajen. Lillen pratade på om blåbären i skogen och att pappa Martin osså skulle plocka bär med oss en dag. Får väl ta en tur till skogen och ta med lite gofika när vädret tillåter.

La upp en bild på mig på Facebook idag och skrev: Det var bättre förr.... Or Not!! När ni ser bilden på mig då och nu så kanske ni förstår. Lite enklare att vara social och sig själv idag, förr var min kropp mitt skydd och min Borg. Mycket som påverkas både då och nu. Mindre ont i själen nu, men det andra ontet får jag leva med. Så är det bara!!

Av Åsa - 31 juli 2015 15:44

....vingar gått i skogen idag. Först plockade vi blåbär med Malin och Léon. Mattias, gubben och Rambo var också med, de plockade tantalleler ( Léon sa så) Vips så var det en liten hand i blåbärs hinken, lättare att ta där å få många på en gång. Lillprinsen var såååå duktig att knata runt i skogen. Han slocknade på mindre än fem minuter när vi skulle åka hem. Dotra fick med sigctyp 5-6 liter blåbär hem och vi fick en hel del gula kantareller. Mums! Tack Eva för lånet av lilla bärplockaren. Har mu käkat lite paj från gårdagen och druckit kaffe med Köpman på altanen. Passade på att rensa svampen på en gång oxå. Ska steka den nu.

Trött efter ett par timmar i naturen, men så där skönt trött. Ska göra kantarellstuvning på varma mackor senare.

Av Åsa - 30 juli 2015 20:01

...med att hamna i chock. Kommer ner för trappan och ser gubben sitta och rensa kantareller i bara kalsongerna. Gubben i kalsonger var ju inte nå nytt, men att han rensade svampen var inte direkt nåt man ser ofta. Tack för hjälpen älskling! Fick kaffe främmande av Zebba, gubbens jobbar kompis. Kaffe å lite slitstark på altanen.

Vi drog sedan iväg för att handla lite grejer till trappen upp, passade på att lämna snäcksjalen till Kerstin som jag gjorde klar för ett tag sen. Tror jon blev både nöjd och glad. Blev både biltema,jula och citygross. Tog oss en fika på citygross oxå. Hem med varorna, kan säga att bilen blev tvättad både på vägen in och hem, å sedan var till lillprinsen som stolt visade upp sina spindelmannen kalsonger som dotra sytt. Hon är duktig hon.

Var även ner till svärmor med en vaxduk som hon behövde till lägenheten. Hon ska ju snart flytta. Hennes trevliga väninna var där på besök. Inga-lill är alltid så glad. Var förbi en snabbis hos E å B oxå. Hem igen och rensade blåbären medan grabben grillade california stek och gubben fixade tillbehören. Jag mixtrade till en blåbärspaj och fixade vaniljsås till den. Resten av blåbären frös jag in. Måste ut och plocka någon liter till. Är ju så gott. Har även stekt kantarellerna så vi kan göra stuvning på dem i morgon och ha på varma mackor. Blev kött över från kvällsmaten så vi kan köpa potatissallad i morgon å ha till det. Både lunch och middag klar inför morgondagen. Sköööööönt!!!

Underbart kött och en himmelskt god paj det är lyx på en helt vanlig torsdag det. Man får lyxa lite extra när man har semester.

Av Åsa - 29 juli 2015 20:41

...drog vi till skogs igen. Eva och Benny följde med. Lite svamp och bärplockning blev det. Blå om fingrarna kan man lugnt säga att jag är. Blir väl inte bättre för dessa ju rensas också. En paj kan det nog bli. Åååå med vaniljglass eller sås. Så får det nog bli.

Nu blir det kaffe innan vi landar hemma. Kommer nog å sova jäkligt gott i natt. Har ju varit ute sen 9.30 i morse. Alltid lika skönt att röra på sig å samtidigt göra nytta.

Av Åsa - 29 juli 2015 13:47

....huvudvärken med att vara ute i naturen. Korvgrillning och frisk luft gör nog susen. Passar på att fiska lite också för ovanlighetens skull. Gubben har fått en(så idag surar han inte), jag gör har haft två hugg. De vill inte att jag ska ta upp dem, de bara jäklas med mig. Tar å tröstar mig med lite kaffe och en skink fralla. Blir nog ett kokt ägg också. Har i alla fall fika med och ett skapligt väder med sol mellan molnen.

Funderar om jag ska ta med mig familjen och vovven på en tur till Jämtland. Stugan är ledig och mor å far skulle nog bli glada om vi kom upp allihopa. Det är länge sedan vi var där alla. Vi har ju i stort sett bara varit upp över dagen. Får se hur det blir, måste ju.passa in med allt annat också.

Tror jag ska fjäska för fiskarna och prova en annan färg på botten metet. Försöka duger ju!

Av Åsa - 28 juli 2015 13:55

...när man vaknade. En natt där gubben har klättrat runt i sängen så jag fick ligga på kanten och svaja. Till och med vovven såg besvärad ut. Tog en tripp till Dala-Långsjön och har varit där ett par timmar nu. Kom en äldre herre (finn gubbe) samtidigt som oss. Han drog tre snabba och vi (läs jag) har bara haft ett napp. Fiskjävlen spottade ut betet. Gaaaah! Skönt med frisk luft i alla fall.

Blir väl ute ett par timmar till sen är vi utlånad till vänner i ett ärende. Nu ska jag försöka lura fiskjävlarna en vända. Är förmodligen kört idag, men man måste ju vara trägen. För trägen vinner har jag hört!!

Ha en fortsatt fin dag!

Av Åsa - 27 juli 2015 20:50

....med gubben på förmiddagen. Långshyttan, Hedemora,Säter och till slut hamnade vi på ica maxi i Borlänge. Där blev det grillad foccacia med parmaskinka och mozzarella innan vi handlade till kvällsmaten. Hemma i Hofors fick vi en kopp kaffe hos Eva. När vi kom hem till oss så landade vi i soffan en stund. Blev väckt av Mattias som hade fixat kvällsmat. Skinkschnitsel, potatisgratäng och sallad. Toppen att bli servad med mat nån gång ibland.

Mätta och belåtna for vi till Benny på kaffe. Slutade med att vi hamnade i svamp å blåbärsskogen. Plockade blåbär å kom på att nu vill jag ha en bärplockare. Gubben gillar inte att plocka blåbär, men han kan jugoslaviska efter svamp han. Vill ha blåbär till nån paj och lite sylt. Blir till att fixa det någon dag nu på semestern. Så är det bara.

Nu lite popcorn och tv innan sängen.

Av Åsa - 26 juli 2015 23:15

...åkt hem så for jag och hjälpte gubben. Han var hos Martin och tapetserade, Martin målade. Mattias och jag hjälpte till med målning av 3 väggar i vardagsrummet och gubben,jag och Martin satte en fondvägg. Blev riktigt bra faktiskt. Passade på att diska undan åt juvelerna också.

Nu på kvällskvisten fick vi en kopp kaffe hos polarna och så var vi förbi på T-street, där var det packning på hög nivå som gällde. De ska åka "toja båten" till Helsingfors i morgon med kompisar och deras lilla dotter. Spännande för lillen kan jag tro.

Gubben glor på tvn nere och jag kollar uppe. Toppen att ha tv på två håll ibland så vi kan kika på varsitt program om vi vill.

Presentation

Sök i bloggen

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards